Tænke det utænkelige

“Hvad folk i branchen tror de kender kunde og markedet er mere tilbøjelige til at være forkerte end rigtige. Der er kun én person, der virkelig kender: kunden. I sin bog har “Managing for resultater” Peter F Drucker pinpoint meget berettiget hvem er kongen af markedet. Brand ledere og ejeren tror sig lederen af markedet. De lader dem tror, at de afgøre skæbnen for markedet og de kan bære deres lederskab i et segment til et andet segment nemt med der mærkenavn. Mange har hoppe i denne rotte race.
Da Xerox så en stor lejlighed i PC-markedet planlagde de at hoppe ind på dette marked med navnet ‘Xerox’. De lade sig tænker at begge er af samme slags produkt. Kunden vil købe i deres tankegang og de vil købe Xerox navn i PC. Men til deres store overraskelse og millioner af dollar afskrive, de indså, at kunde tage PC en meget apart produkt fra forretningsområdet fotokopimaskine. Til dem repræsenterer Xerox fotokopimaskine. Xerox betyder fotokopimaskine.
Business folk tror, at de ved deres kunde gener. Men kundens gener er ikke hårdt og hurtigt stabil jeans som menneskelige gener. De hele tiden. ‘ Vores ingeniører var nødt til at suspendere naturlov at gøre dette eller hint muligt. “Men kunden har en meget unik og anderledes måde at sindet sæt. De kan, meget muligt, mener, at hvis det så meget vanskeligt, der kan være en stor chance for at det ikke vil arbejde på alle. Slutresultatet ville vakle af produktet. Peter Drucker siger: “ingen virksomhed og mærke er vigtige marked”. Markedet definerer regler for spillet. En masse leg spil og effektiv spiller i alle afdeling blive leder. Men hun er førende ikke selve markedet. Hvis en organisation går ned kan det på de fleste påvirke det ansatte, ejerne, aktionærer og regeringen. Men slet ikke kunde. Kunden har en store mulighed for at træffe beslutning om. Han vil skifte sin leverandør, enkel og lige som bambus.
Men brand ejer har en meget unik måde at markedet visning. De ser sig ikke som leder af markedet, men lederen af kunder. De selv beslutte, at kunden vil købe noget, de producerer givet følgende i et segment af markedet. Samtidig træffer beslutning om disse strategier, de ignorere den enorme mængde af data og fakta til rådighed og fancy sig med spekulationer.
Milliarder af dollars gået under afløbet kun på grund af defocusing og fancy sind mindless administrerende direktører for store drenge i corporate verden. Og til min bedste viden, disse såkaldte intelligente fyre lærer ikke hurtigt nok.